Gode historier

Forsyn gør flytteprocessen lettere

Fraflytning af lejebolig kan for mange være en oplevelse, der er forbundet med en masse bekymringer – mister jeg hele mit depositum? Kan min rengøring godkendes? Hvor meget skal jeg betale? Ved fraflytninger tilbyder Vivabolig et gratis forsyn, hvor flytteproceduren gennemgås og spørgsmål om istandsættelse besvares inden det endelige flyttesyn. Det kan i sidste ende spare beboeren for ubehagelige overraskelser og uforudsete udgifter. Mange beboere gør dog ikke brug af dette tilbud.

I Vivaboligs team 6 har ejendomsfunktionærene derfor valgt at tage skeen i egen hånd og kontakter beboerne personligt og tilbyder forsynet.

Når beboere i en af vores afdelinger opsiger deres lejemål, ringer vi til vedkommende og tilbyder et gratis forsyn, hvor vi kan gennemgå boligen sammen og beboeren kan få svar på eventuelle spørgsmål, forklarer Jan Løve, der er ledende ejendomsfunktionær i team 6.


I team 6 kontakter de selv beboerne og tilbyder forsyn inden det endelige flyttesyn

Det har vist sig at være en stor succes, da flere beboere takker ja til tilbuddet. Det er med til at gøre fraflytningen til en positiv oplevelse for beboeren og kan i mange tilfælde gøre fraflytningen billigere end ellers.

Vi ser ofte, at rengøringen af køkkenet og badeværelset er mangelfuld. Derfor gør vi meget ud af at vise, hvordan de rengør boligen tilstrækkeligt. Det kan sparer dem for en ekstra rengøring, der lægges ovenpå udgiften for den normale istandsættelse, fortæller Jan Løve.

En tidligere beboer på Brandevej anbefaler også at gøre brug af tilbuddet om forsyn:

Da jeg skulle opsige min ungdomsbolig, havde jeg en del bekymringer omkring flyttesynet, og hvor meget det ville koste. Det var Jan, der ringede til mig og tilbød mig et forsyn, som jeg tog imod. Til forsynet gennemgik vi hele min lejlighed og jeg blev klogere på, hvordan jeg fx skulle gøre radiatoren ren og hvordan jeg skulle fjerne kalk ude på badeværelset. Der var mange ting, jeg slet ikke havde tænkt over, og jeg fik svar på mange af mine spørgsmål. Det gjorde flytningen til en god oplevelse. Så det er helt klart noget, jeg vil anbefale andre lejere.

Hvis beboeren ikke besvarer ejendomsfunktionærenes opkald, indtaler de en besked eller lægger en seddel i postkassen. Hvis beboeren ikke har tid til et forsyn, kan de også klarer den over telefonen.

Det er en tidskrævende proces, men vi gør det med glæde, da det er en god service, der skaber tryghed hos beboeren og gør flytteprocessen meget lettere. Derudover er det vigtigt for os, at beboeren får en positiv oplevelse, siger Jan Løve.

”Der er altid styr på det hele”

Da Egon og Anni ikke længere kunne passe hus og have, var deres drøm at finde en lejlighed i Øgadekvarteret. De nyder friheden ved at bo i Vivabolig og benytter sig af boligorganisationens mange tilbud og arrangementer.

Efter 45 år i et stort toplans hus kunne Egon og Anni Hansen på henholdsvis 83 og 77 år ikke passe deres hus længere. Egon kunne ikke længere følge med i havearbejdet, og Anni havde længe drømt om at flytte til en af Vivaboligs lejligheder i området omkring Bjørnøgade, hvor en af hendes tidligere kollegaer også bor.

Salget af huset gik langt hurtigere end ventet, men heldigvis kom ønskelejligheden på 80 kvadratmeter i Bjørnøgade tæt på centrum og busforbindelser halvanden måned før, at Anni og Egon skulle være ude af deres hus.

”Vi kender mange, der bor i Vivabolig, som er glade for boligorganisationen. Så derfor vidste vi, at det var her, vi ville bo,” siger Anni.

”Det er rigtig dejligt og stille og roligt at bo her,” tilføjer Egon.

Efter Egon og Anni solgte deres hus, havde de egentligt råd til at investere i et mindre hus eller lejlighed. Men de ville hellere bruge deres penge på familien.

”Fordi vi ikke skal passe hus og have og kun har vores husleje, vi skal betale, så har vi både bedre tid og råd til at tage ud og rejse og lave ting med vores børn, børnebørn og oldebørn. Vi har for eksempel lige været i Holland,” siger Anni.

Bankospil og Luciaoptog

I lejligheden har ægteparret selv valgt køkkenet. Badeværelset blev renoveret efter, de flyttede ind, og snart skal også vinduer og altandøren skiftes. Men der er især én ting, som Anni og Egon elsker ved deres lejlighed. Og det er udsigten.

”Når vi står i stuen eller på altanen, kan vi kigge over til den ny integrerede institution, der er ved at blive bygget,” siger Anni.

”Du skal da lige se vores nye multibane,” udbryder hun og går ud i køkkenet, hvor hun trækker persiennerne fra.

”Her kan børnene lege og spille fodbold og basketbold. Så som du kan se, har vi den mest fantastiske udsigt til begge sider,” siger hun stolt og fortæller, at hendes egne oldebørn også nyder at bruge faciliteterne omkring opgangen.

Egon og Anni er glade for deres opgang, hvor alle hilser på hinanden. Men Vivabolig har også mange forskellige arrangementer og aktiviteter, som beboerne kan deltage i. For eksempel går Anni til bankospil en gang om måneden, hvor alderen spænder fra 20 til 90 år. Overskuddet går til ture med Vivabolig. Sidste gang gik turen til Jesperhus, hvor der var morgenkaffe ved ankomsten og tre retters middag på vej hjem. Og så tager Anni og Egon ofte sammen hen og ser det årlige Luciaoptog, der bliver holdt i afdelingens selskabslokale.

”Det, at Vivabolig har så mange arrangementer, betyder, at vi ikke skal ud og gå eller køre langt efter det og selv opsøge arrangementerne. Her har vi det hjemme, hvor vi bor,” siger Anni.

I det daglige nyder Egon en god gåtur, mens Anni bruger sin cykel, når hun skal handle eller har ærinder i byen. Og når jernhesten trænger til reparation, har hun benyttet sig af Vivaboligs årlige cykeldag, hvor der er mulighed for at få sin cykel repareret gratis, hvis bare man selv medbringer reservedelene.

Altid styr på tingene

Egon og Anni er glade for, at de tog skridtet fra stort hus til almen bolig. Og en af de ting, Egon rigtig godt kan lide ved at bo i Vivabolig, er, at han oplever, at der altid er orden på tingene.


Egon og Anni Hansen på henholdsvis 83 og 77 år bor i en Vivabolig og sætter stor pris på det.

”Der er altid styr på det hele både inde og ude. Og mangler der noget, kan man altid få hjælp hos ejendomsfunktionærene,” siger Egon.

”Ja, og du møder jo aldrig én, uden at få en god snak,” tilføjer Anni. ”Nej, for vi er jo kommet til at kende dem rigtig godt,” siger Egon.

”Og har man brug for hjælp med noget, siger de aldrig, at de kigger på det senere. De klarer det altid med det samme,” siger Anni.

Del indholdet på: facebook, twitter, google+ eller LinkedIn

Acceptér cookies fra www.boinord.dk

Denne hjemmeside bruger cookies til af forbedre din oplevelse af sitet

Du kan altid slette cookies via de avancerede indstillinger i din browser